Pada masa dahulu, apabila memperkatakan tentang membaca, manusia
tidak dikaitkan dengan kemahiran membaca.
Kemahiran membaca telah dikuasai oleh manusia kira-kira lima abad
lalu. Namun demikian, manusia pada
ketika itu masih belum didedahkan tentang proses membaca dengan mendalam
sehinggalah tiga suku abad yang lalu. Terdapat
banyak teori yang telah ditemui pada sekitar abad ke-20, khususnya dalam bidang
pendidikan yang berkaitan dengan membaca dan proses menguasai maklumat. Teori sains
kognitif merupakan antara teori yang ditemui. Teori tersebut mengkaji minda manusia yang berkaitan dengan
kecerdikan sifat semula jadi fikiran manusia. Kajian ini meliputi
bidang-bidang kecerdasan buatan, linguistik,
antropologi, psikologi, neurosains, falsafah dan pendidikan.
Proses membaca
Seterusnya, setelah pembaca berjaya memecahkan kod atau mendekod
permukaan yang bertulis, pembaca akan cuba menghubungkan
pengalaman latarnya dengan perkara yang dibacanya. Oleh yang demikian, semakin
banyak pengalaman latar yang dimiliki oleh pembaca, semakin luas makna yang
diperolehnya daripada bahan yang dibaca.
Hal ini kerana, pembaca akan lebih memahami teks sekiranya kandungan
teks tersebut mempunyai banyak persamaan dengan hidupnya.
Proses Transisi
|
Model Top-Down
|
Model Bottom-Up
|
|
|
|
Sekian ,


No comments:
Post a Comment