Thursday, 2 May 2013

Definisi Membaca


Apakah yang dimaksudkan dengan keterampilan membaca?



















DEFINISI MEMBACA 

Menurut Kamus Dewan edisi keempat 2008, perkataan 'membaca' membawa maksud memerhatikan isi sesuatu yang tertulis atau tercetak dengan teliti dan memahamkan makna kandungannya. Menurut Klein dalam Farida Rahim( 2005:3 ), membaca dapat didefinisikan sebagai suatu proses. Maksudnya adalah informasi dari teks dan pengetahuan yang dimiliki oleh pembaca mempunyai peranan yang utama dalam membentuk makna. Menurut Harris dan Sipay (1980) menyifatkan proses membaca sebagai proses untuk memperoleh tafsiran yang bermakna tentang lambang-lambang bercetak atau bertulis. 
Secara umumnya, membaca merupakan kegiatan harian kita untuk mendapatkan sebarang maklumat daripada bahan-bahan bacaan yang kita baca. Sebagai contohnya, surat khabar, majalah, buku dan sebagainya. Proses membaca dapat didefinisikan sebagai satu proses pemahaman pembaca terhadap kandungan bahan-bahan bacaan yang dibaca. Pembaca akan cuba memahami segala informasi yang terkandung dalam bahan bacaan mereka. 

Bagi memahami konsep membaca dengan lebih jelas, kita harus meninjau dua perspektif dahulu. Yang pertama ialah membaca sebagai proses membentuk makna dan yang kedua ialah membaca sebagai proses memilih dan mengambil tindakan.  
A) Membaca Sebagai Proses Membentuk Makna
Menurut Anderson dan Pearson (1984), membaca merupakan satu interaksi antara pembaca dengan bahan-bahan bacaan yang mereka baca. Interaksi ini merupakan sejenis proses pembentukan dan pemberian makna antara bahan-bahan yang dibaca dengan pengalaman latar pembaca-pembaca tersebut. Dalam konteks ini, aktiviti membaca dan proses pembentukan makna adalah saling bergantungan antara satu sama yang lain. Hal ini kerana proses tersebut tidak dikenali sebagai proses membaca jika kita tidak memahami makna pembacaan dahulu.
Pemahaman makna terhadap kandungan pembacaan dalam proses membaca pula dapat dihasilkan daripada pengetahuan latar yang ada pada seseorang pembaca. Pengetahuan latar merujuk kepada maklumat yang terkandung dalam minda seseorang. Pengetahuan latar ini pula dapat digerakkan oleh perkataan, ayat, dan paragraf penulis dalam bahan yang dibacanya. Kita dapat memahami sesuatu dengan lebih jelas jika kita mempunyai konsep terhadap sesuatu objek tersebut. Sebagai contohnya, kita dapat menggambarkan sesebuah kapal terbang sebagai salah satu kenderaan yang dapat menampung beratus-ratus penumpang dari satu destinasi ke destinasi yang lain tanpa sebarang masalah.   
Namun begitu, konsep kenderaan ini menjadi susah apabila menjelaskan kepada segolongan pelajar yang tidak pernah melihat kapal terbang, Hal ini kerana mereka tidak dapat menggambarkan benda tersebut tanpa sebarang pengetahuan latar.

B) Membaca Sebagai Proses Memilih dan Mengambil Tindakan
Perspektif yang kedua perlu kita kaji dalam proses membaca ialah membaca sebagai proses memilih dan mengambil tindakan. Menurut Anderson, Hiebert, Scott dan Wilkinson (1985), proses membaca dapat merujuk kepada satu proses memilih dan mengambil tindakan apabila penyesuaian seseorang pembaca terhadap proses membaca dengan tujuan dan jenis teks yang dibacanya. Proses ini juga dapat dikenali sebagai proses strategi. Pembaca akan mengawal pemikirannya apabila membaca dalam mengatur strategi. Hal ini kerana pengawalan fikiran ini bukan sahaja akan menambahkan maklumat daripada bahan bacaan malah juga dapat menambah lagi pengetahuan latar dalam pemikiran pembaca.
Setiap proses membaca yang dijalankan mempunyai tujuan dan matlamat tertentu. Dengan itu, pembaca yang mempunyai strategi akan menyesuaikan dirinya dengan apa yang tengah dibaca. Sebagai contohnya, membaca surat khabar adalah berbeza dengan membaca sebuah novel. Pembacaan surat khabar adalah bertujuan untuk mengetahui segala perkembangan yang berlaku di persekitaran kita manakala pembacaan novel adalah bertujuan untuk menghiburkan hati dan melapangkan fikiran. Kedua-dua jenis pembacaan tersebut memerlukan strategi yang berbeza ketika menjalankan proses membaca.
Sebahagian proses penyesuaian adalah untuk memahami struktur teks. Terdapat dua jenis struktur teks iaitu teks naratif dan teks ekspositori. Teks naratif merujuk kepada teks yang mengandungi cerita manakala teks ekspositori pula merujuk kepada sejenis maklumat atau arahan yang terdapat dalam buku teks. Penggunaan strategi yang berbeza akan digunakan bagi meneliti teks yang dibaca apabila pembaca sedar akan struktur teks bahan bacaan yang berbeza. Proses ini dikenali sebagai proses metakognitif.






2 comments:

  1. Boleh tak memberi penjelasan yang lebih mendalam tentang struktur teks? terima kasih

    ReplyDelete