Saturday, 11 May 2013

Belajar Membaca




BELAJAR MEMBACA

A) KAEDAH PANDANG DAN SEBUT 
~ dikenali sebagai kaedah pandang dan sebut kerana
     - tugas utama ialah memandang dan menyebut
~ juga dikenali sebagai kaedah seluruh kata
~ perkataan didedahkan sebelum menghafal abjad dan suku kata
~ kad-kad bergambar disertakan dengan perkataan
~ perkara yang dipandang - objek pada kad-kad berganbar
~ perkara yang disebut      - perkataan pada objek tersebut
~ Dua perkara diutamakan
   - Membunyikan perkataan berdasarkan pengalaman melalui gambar
   - Membunyikan ayat melalui gambar yang ada cerita

Kelebihan kaedah pandang dan sebut 
a) sesuai dengan kehendak ilmu jiwa kanak-kanak kerana mereka mempelajari sesuatu
    cara keseluruhan dan bukan bahagian- bahagiannya
b) dapat menarik minat kanak-kanak kerana penggunaan kad-kad bergambar
c) kanak-kanak memahami apa yang dibaca oleh mereka
d) penyebutan bunyi yang betul dapat dilatih sejak kecil lagi

Kelemahan kaedah pandang dan sebut 
a) perbendaharaan kata kanak-kanak terbatas
b) kanak-kanak tidak mengenali huruf secara formal kerana lambat mengenal bunyi dan suku kata
c) kaedah ini hanya sesuai bagi kanak-kanak yang pandai
d) kanak-kanak tidak pandai mengeja

B) KAEDAH ABJAD 
~ dikenali sebagai kaedah huruf
~ kaedah yang tertua dijalankan oleh kerajaan Greek dan Rom
~ memberi penekanan terhadap penghafalan abjad, pembentukan suku kata, dan aktiviti mengeja
~ bertujuan untuk memudahkan proses pembentukan dan pengejaan kanak-kanak pada masa akan
   datang

Kelebihan kaedah abjad 
a) sesuai dengan susun Bahasa Melayu kerana Bahasa Melayu terdiri daripada
    suku-suku kata yang hampir tetap bunyinya
b) membolehkan kanak-kanak membaca perkataan-perkataan baharu
c) kaedah ini mudah dikendalikan
d) tercapai kecekapan dan kemahiran membaca serta memberi keyakinan kepada murid

Kelemahan kaedah abjad 
a) kanak-kanak tidak memahami apa yang dibaca kerana terlalu mementingkan pengejaan
b) bacaan kurang lancar
c) kaedah ini dikatakan bertentangan dengan kehendak pendidikan dan psikologi kerana
    pengajaran ini tidak secara keseluruhan
d) boleh membosankan murid-murid yang kurang pandai terutama apabila mereka
    diberi latih tubi yang berlebihan

C) KAEDAH FONIK 
 ~ satu kaedah membaca yang lain yang dapat digunakan oleh guru di dalam kelas
~ menekankan penguasaan murid-murid terhadap hubungan antara huruf dengan bunyi
~ murid-murid diajar bunyi-bunyi huruf dan lambang huruf serta mengaitkan dengan
   bunyi huruf tersebut

Cara pelaksanaannya:
• Murid menghafaz bunyi huruf – murid melihat lambang dan menghafaz bunyinya;
     a dibunyikan aa
     z dibunyikan zi
• Kemudian, murid diajar suku kata setelah tahu hubungan huruf dengan bunyinya:
    ' ba’ tanpa bunyikan “be” dan “aa”.
 • Penggabungan suku kata bagi membentuk perkataan
    bu + ta = buta
    bu + ka = buka
• Pembacaan ayat – ayat mudah:
    Ibu beli buku
    Ibu buka buku
    Ibu baca buku

Kelebihan kaedah fonik 
a) Huruf yang dilihat dapat dikaitkan dengan bunyi oleh murid.
b) Penggunaan asosiasi dapat mempercepatkan proses mengingat.
c) Murid dapat mengurangkan beban memori.
d) Terdapat huruf-huruf tertentu yang lebih mudah boleh diperkenalkan dahulu

Kelemahan kaedah fonik 
a) kaedah ini memerlukan murid-murid menghafal bunyi huruf yang kurang bermakna pada mulanya
b) masa agak panjang bagi mereka untuk mengenal semua bunyi huruf dan suku kata
    sebelum aktiviti  membaca
c) Kaedah ini lebih sesuai digunakan kepada murid yang telah mahir menyebut dan
    mengingat bunyi huruf yang telah diajarkan.

No comments:

Post a Comment